Sömnproblem!??

Vad har hänt???
Våran dotter vägrar sova på nätterna? Eller jaa på dem senaste två nätterna iaf.

I vanliga fall så har vi bara lagt henne i sängen, suttit bredvid med nappflaskan tills den är slut och sen har man bara kunnat gå ut där ifrån. Då har hon oftast somnat på en gång av sig själv.

NU efter att hon var sjuk och fick sova i vårat rum så är allt förstört?? Man ger henne nappflaskan som vanligt och sen när den är slut och man går ut så börjar hon gallskrika och ställer sig på knä med händerna på "staketet".
Så här:



Fattar inte vad som har hänt? Jag började natta henne vid 7-tiden och hon somnade vid kvart i 9!!???
Vet ni hur hon somnade? Joo av att jag tröck in nappen i hennes gnällande mun, la snuttefilten över halva ansiktet, höll henne hårt i min FAMN och vaggade henne som en galning medans jag gick runt i rummet tills hon somnade.

Önskar att jag kunde förstå vad det är för fel. Nåt måste det ju vara. Är hon mörkrädd?
Måste sova nu men om det är någon som kommer på vad det kan vara med lillskrutten så säg till!
God natt

Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Sara

Hej Linda,

Blev lite nyfiken på vad det kunde bero på men hittade det här på en hemsida: "När Ditt barn blir äldre kan hon få svårare att komma till ro på kvällen. Barn över 8 månader kämpar ofta mot sömnen eftersom de vill vara uppe med sina föräldrar eller för att de är inne i en intensiv utvecklingsperiod." Lite märkligt att det för Elvira sker direkt efter de att hon fyllt 8månader, hoppas att de löser sig snart!

Postat av: Yohanna

Jag brukar kolla på Supernanny då och då. Vet inte hur små barn det funkar på, men då brukar de säga att man inte ska uppmuntra barnen genom att ge dem uppmärksamhet, utan låta dem gråta tills de somnar.



Men om ni tror att hon gråter för att hon är uppriktigt ledsen och inte för uppmärksamhet vill man ju såklart inte bara strunta i henne. Man får väl helt enkelt vara bestämd och låta henne förstå att nu är det läggdags hur mycket hon än skriker. Lättare sagt än gjort kanske... hoppas det blir bättre i alla fall!



Gnugga lite med ett finger mellan ögonen brukar funka också tycker jag, eller "bumpa" dem lite på rumpan, hon ligger ju oftast på mage verkar det som.

Postat av: Linda

Tack så mycket för svaren!

Såg dem tyvärr nu efter att jag hade lagt Elvira...men idag gick det lika bra som det brukar. =S Jag är helt förvirrad. Men om det händer igen ska jag tänka på det ni skrev. Tack =)



Yohanna: supernannyns knep "låta dem gråta tills de somnar" skulle i det här fallet vara "låta henne gråta tills hon tappar andan". Jag ser henne aldrig såå ledsen förutom när hon ramlar och slår sig riktigt Hårt. Ett låångt skrik följt av djup inandning, riktigt läskigt. Det gick lixom inte att lägga ner henne utan att hon var heelt förstörd. =/

Därför blev jag så chockad när det gick så pass bra idag? :S

Postat av: Yohanna

Nej, vet som sagt inte hur små barn det funkar på. Men när de blir större kanske man lär sig när de gråter bara för att få uppmärksamhet och då ska man ju inte lära dem att det lönar sig att gnälla liksom.

Men än är kanske Elvira lite väl liten för det, bättre att vara bestämd med nattningen så hon förstår att det inte går att komma undan ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback