Sammanfattning av helgen: soligt, äventyr och oväder

Hejsan allihopa! Hoppas att ni har haft en lika bra helg som jag har haft. Min har iaf varit väldigt trevlig tillsammans med min underbara lilla familj och Andreas familj, om jag ska berätta om den väldigt kortfattat...men det är ju inte därför jag har skaffat en blogg.

Fredagen:
Dagen var hyffsat lugn och vädret var fint. Jag solade och Andreas rakade bort allt hår på skallen. På kvällen så åkte vi ut till landet, handlade på Willys på vägen och köpte med oss sushi till middag. Mumms!! =) Det var en trevlig kväll må jag säga.
Det här med 'att inte äta socker' gick ju inte så bra för mig eftersom jag har vräkt i mig allt möjligt som innehåller socker hela helgen så jag får börja med det förbudet efter studenten-dopet-helgen tror jag.

Bilder från fredagen:


På willys - snacksen är viktigast!


Elvira fick ett nytt gosedjur (den rosa-randiga kaninen) av farmor och farfar.


Läggdags - Elviras faster uppe på sovloftet

 

Lördagen:
Det blev en hyffsat tidig morgon för att Andreas, Yohanna, Peter och Kerstin skulle hämta den nya båten som dom hade köpt och jag och Elvira bestämde oss för att gå upp då också. När jag tittade ut så tyckte jag att det såg ut som att det skulle bli dåligt väder för alla molnen på himlen, så när dom andra hade åkt och Elvira somnat om så satte jag mig ner och pusslade (500-bitars). Jag måste erkänna att jag är ganska (pinsamt) dålig på det för det gick så långsamt och jag är seg så när Isabelle vaknade och hjälpte mig då gick det betydligt mycket fortare. När vi väl var klara och tittade ut så såg jag att det var strålande solsken ute...och där satt jag inne och plågade mitt självförtroende med ett pussel? Jag gick direkt ut, sen satt vi och stekte i solen ett bra tag och hade, enligt mig, en väldigt mysig pratstund. Jag gillar att snacka och lyssna på folk =)

När dom andra kom tillbaka så fikade vi ute på gräset, som en liten picknick, och hade mysigt. Det var verkligen som en riktig sommardag. Helt otroligt väder!
Sedan grillade vi kött och satt ute och åt tillsammans. Sen så var det någon som föreslog att vi skulle ta oss en liten båttur på kvällen med den nya båten. Trevligt tyckte alla och så klädde vi på oss lite varmare kläder för en kvällstur. Måste tillägga att detta var Elviras första båttur och när vi väl satt där så såg hon ut att trivas i sin nya flytväst. Hon var sååå söt =D
Elvira somnade rätt så snabbt av det brummande ljudet och gungande vågorna och jag satt där längst bak i båten och njöt av varenda mysiga sekund.
När vi hade åkt ett tag ganska långt ut på havet så tyckte vi att det var nog, visst var det en härlig kväll ute men vi hade ostbollar hemma som väntade! ;) Peter(farfar), som körde båten, vände och var på väg tillbaka när båten plötsligt dog....
Jahapp! Soppatorsk ute på havet på en lördagkväll, ingen extra bensindunk, inga båtar i syn, ingen nödpaddel, ingen proviant.
Vad gör vi nu? Ska man skratta eller gråta? Jag kunde iaf inte hålla mig för skratt, tyckte att det var lite komiskt. Vi började ringa räddningstjänsten, men det var kö? Tur att vi hade mobiler med oss som faktiskt hade mottagning. Plötsligt såg Yohanna och Andreas en båt i syn och började vifta hysteriskt med armarna. Hahaha, gud vad jag satt och småfnissade för mig själv. Det hade kanske bara gått en kvart eller så, så vi hann ju inte få någon sorts panik eller så men vi var ju fortfarande i sjönöd.
Vi hade sån tur för båten som dom vinkade på var en brandbåt som var ute på jour. Vi berättade vad som hade hänt och dom lät oss hoppa på deras båt och ha våran på släp efter. Dom var så snälla att dom skjutsade oss tillbaka där vi kom ifrån fast dom skulle åt andra hållet. 1 timme åt fel håll, på en lördagkväll, för att skjutsa ett gäng idioter ^^ Men det är ju deras jobb på sätt o vis.
Elvira låg och sov hela vägen helt ovetande om vilket äventyr hon var med om på hennes livs första båttur.

När vi kom hem igen så blev det en välförtjänad myskväll framför tvn med dom efterlängtade ostbollarna och sedan sov vi så gott hela natten.

Bilder från lördagen:

 


Fika i sommarvädret


Far och dotter ligger i skuggan och gömmer sig för solen


Påväg till båten


Ombord på båten ovetande om vilket äventyr som väntade oss


Ena räddaren.

 


Ombord på brandbåten...Räddade!


Äntligen på fastlandet igen!!

 


Nu har vi lärt oss en läxa!

 


Farfar-Peter och hans nya båt.

 

Söndagen:
Vi vaknade rätt sent, helt slut efter gårdagens äventyr. Jag hörde hur det öste ner regn på taget ovanför, men på något sätt så var det mysigt. Jag hade bränt mig lite på lördagen och ville ändå inte vara i solen.
Efter frukosten så la vi ett till pussel vilket är ett utmärkt tidsfördriv när det är oväder. Det var verkligen mysigt tills det brakade till utanför. Blixten och åskan kom förbi en sväng och hälsade på vilket antagligen gjorde att mitt hjärta slog några extra slag. Usch vad jag tyckte allt blev obehagligt helt plötsligt men jag har ju alltid varit vettskrämd för blixten och åskan. Dom som känner mig från när jag var liten vet precis vad jag pratar om.
Visst har det blivit bättre med åren. Jag gråter och gallskriker inte längre och jag springer inte som en katt med eld på svansen, raka vägen till bilen, i tron om att den är det tryggaste som finns när det blixtrar. Men jag är rädd. Det är nog en sort fobi eller nåt. Blir helt stel i kroppen och vill helst bara gömma mig under ett täcke tills dom försvinner båda två. Det är blixten som är den farliga och läskiga men det är herr Åska som skrämmer mig rejält med sitt dunder och brak. Jag ville inte ens hålla i Elvira medans dom härjade eftersom hon känner av om jag är rädd och sånt.

När det hade lugnat ner sig så bakade farmor-Kerstin en god rabarberpaj och jag gjorde vaniljsås till (som tyvärr inte blev så god). Efteråt så plockade vi ihop vårt pick och pack och drog hem.

Nu på kvällen så har vi bara plockat lite och kollat på tv. Jag gjorde lite raggmunk till käk och andreas har tvättat men sen har det bara varit en lugn söndagskväll.
Min älskade familj har redan gått och lagt sig så jag antar att det är dags för mig att krypa ner också.

God natt på er!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback