Börjar tvivla på att folk kan ändra sig.

Jag har funderat ett tag, ganska länge faktiskt...kan folk verkligen ändra på sig?

Jag gillar att analysera folk och försöka förstå mig på varför dom gör vissa saker eller varför dom säger si och så. Jag vill gärna lära känna folk som jag tycker verkar intressanta och få höra om deras bakgrund, då är det lättare att se varför personen är som den är.
Jag tycker att det är många som försöker visa utåt att dom är en mycket bättre person än vad dom egentligen kanske är. Kanske försöker dom göra sig själva till något dom vill vara. Man ska sträva men ska man ändra?
På den senare tiden har jag börjat fundera på om en människa verkligen kan förändras...

Det känns som att man alltid kommer att vara den man är, oavsätt hur mycket man försöker att ändra på sig.
Visst, många människor har ju förändrats till det yttre, på sitt beteende men just nu tänker jag på det inre.
Kan man ändra på tankar, känslor och hur man ser på saker?
Inte helt och hållet. Jag tror inte det!

Jag skulle vilja pröva på att vara någon annan för några timmar och se hur den tänker och känner?
Eller kanske kunna läsa folks innersta tankar. Det finns alltid någonting mörkt som alla döljer djupt inne i sig själva.

Fast om jag tänker tillbaka på mig själv i tex mellanstadiet och hur jag var då så känns det faktiskt inte som samma person, inte samma värderingar och sånt. Fast jag tänkte nog iaf litegrann på samma sätt som idag. Men jag tyckte att det var mycket svårare att leva då. Men det som hände i mitt liv då har gjort mig till den som jag är idag.

Jag tror att man föds naken, med en gnutta personlighet och vilja, och sedan skapar omgivningen resten av den man blir som man sedan är i resten av livet.

Så varför ägna hela livet åt att försöka ändra på sig, när man ändå är den man är, och alltid kommer att vara i det inre?
Man har bara ett liv, lev varje dag som om den vore din sista!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback